SZIGORLAT TÉTELEK

MOME BA2 Színesfém Technológia SZIGORLAT – MMXII
kérdések


A.) tételek

A/1.) Ötvös szakma szakterületei és részszakmái. Mutasson be egyet alaposabban. Helyezze el a saját tanulmányait a skálán (pl. Oppi mandala kiegészítve az általános beosztással). Fejtse ki, hogy mi a különbség arany- és ezüstműves munkakörök/tárgyféleségek között.

A/2.) Mi az előrajzolás és milyen fajtáit ismeri? Mi határozza meg alkalmazásukat? Mit alkalmazna egy egyedi tárgy elkészítésekor és egy sorozatgyártás alkalmával? Van-e olyan tárgykészítési mód, amikor másként értelmezhető (említsen példákat) a klasszikus „előrajzolás”?

A/3.) Csavarkötések fajtái. Milyen fajtájú csavarkötések lehetnek? Mit jelent a több bekezdésű menet, milyen menetrendszerek és menetszelvény-típusok vannak?

A/4.) Sorolja fel csoportosítva a csavar témakörhöz kapcsolódó eszközöket és szerszámokat, a kötés készítésére és használatára vonatkozóan! Mi a különbség a menetmetszés és a menetfúrás eszközei között? Rajzoljon le egy menetfúró szerszámot és mutassa be részeit!

A/5.) Milyen oldhatatlan kötésformákat ismer? Mi a különbség a kemény- ill. lágyforrasztás között? Mutassa be két forrasztás-fajta anyagait, feltárva a különbségeket és hasonlóságokat. Mi a forrasztóvíz?

A/6.) Sorolja fel az oldhatatlan kötésformák fajtáit! Mutassa be szóban alaposabban a szegecskötést és rajzolja le a szegecskötés elvét valamint a különböző fajtájú szegecseket. Mondjon példákat, hogy az ötvösségben ill. másutt milyen megoldások találhatóak, ahol szegecselést alkalmaznak.

A/7.) Aranyos tétel. Beszéljen az aranyról, tulajdonságairól. Milyen aranyötvözetek vannak? Mi az amalgám, az uncia, a szinítés, és a királyvíz?

A/8.) Ezüstös tétel. Ezüst fizikai tulajdonságai. Mi az a lat? Milyen ezüstötvözetek vannak a magyar fémjelzés előírásai alapján, és melyik ebből a leggyakoribb, és mi látható ezen a fémjelen? Mi az eutektikum?

A/9.) Mi a zománc? Milyen fő csoportosítások vannak? Mit jelentenek a következő kifejezések egy mondatban kifejtve: transzlucid, recipiens, a’jour, émail sur ronde bosse, ellenzománc, nielló, opak.

A/10.) Olvasztás és Öntés. Mire használjuk az öntés különböző típusait? Melyek az olvasztáshoz és öntéshez szükséges anyagok-eszközök-szerszámok, mi az alapelv? Magyarázza el a következő, öntéshez kapcsolódó kifejezéseket: öntőkeret, zsugorodás, küvetta, kokilla, mesterdarab.

A/11.) Forgácsolás fajtáinak felsorolása. Egyet válasszon ki és mutassa be alaposabban!

A/12.) Furatkialakítás fúrógép és eszterga segítségével. Mi a különbség, melyik mire jó és hol használható? Milyen lépéseket alkalmazna egy 17,7-es furat kialakításával kapcsolatban?

A/13.) Milyen hűtő-kenőanyagokat ismer és ezek hol használatosak? Milyen hűtő anyagot alkalmazna köszörülésnél, fúrásnál, kézi és gépi fűrészelésnél, reszelésnél, vésésnél, marásnál, csiszolásnál?

A/14.) Darabolás fajtáinak felsorolása, és az egyikről részletesebb bemutatás. Mi vágás esetében az un. „kármentő”?

A/15.) Sorolja fel a kalapálás műveleteit! Egyet válasszon ki, és arról beszéljen részletesebben. Mi az a cargni (vagy kárgni)?

A/16.) Meghatározott középkori ötvöstárgyak egyikének esetében mutassa be a tárgy feltételezett készítési lépéseit, alkalmazott technikákat. Választható példák: Szent László Herma, Mátyás Kálvária, Nagyszentmiklósi kincs egyik kancsója, valami kehely, etc.

………………………………………………………………………………………….
B.) tételek

B/1.) Mi a brett, a fell, a fejnágli? Mutassa be rajzban illetve szóban. Milyen brett formákat ismer?

B/2.) Rajzoljon le vázlatosan egy sublert a lényeg kiemelésével, és magyarázza el a leolvasását. Mi a nóniusz, mit jelent, hogy „tizedes” vagy „két-százados”? Milyen eszközzel mérhetünk 0,01 mm-t?

B/3.) Beszéljen a karát elnevezés kétfajta alkalmazásáról. Váltsa át mindkét viszonyításban, hogy a 14 karát mit is jelent.

B/4.) Mondja el egy M8-as menetes furat készítésének lépéseit teljesen az elejétől. Mi az a magfurat? Rajzolja le a menetes átmenő furatot a műszaki rajz szabályainak megfelelően egy 10 mm vastagságú lemezben, jelölve az M8-at, két nézetben (felülnézet és oldalnézet/metszet).

B/5.) Mondja el lépésenként egy karikagyűrű készítését, kitérve keményforrasztás egyes lépéseinek alaposabb bemutatására.

B/6.) Hogyan készül a szegecs? Mondja el a szegecselés lépéseit a szegecs helyének előrajzolásától elkezdve.

B/7.) Mit jelentenek a következő kifejezések: négykilences, sterling, elektron, „date letter”

B/8.) Milyen nemesfémeket ismer? Térjen ki az un. platinafémek csoportosítására és felsorolására. Mi a fémjel?

B/9.) Fejszámolás!
- 1000 g 18 Karátos vörösarany-ötvözetben mennyi színfém található, és milyen egyéb ötvöző anyag van benne?
- 500 g 8 lat-os ezüstötvözetben mennyi és milyen ötvöző anyag található?

B/10.) Ismertesse a homokformázó öntés egyes lépéseit! Hasonlítsa össze a viaszveszejtéses öntéssel, felsorolva az előnyöket és a hátrányokat.

B/11.) Ismertesse a viaszveszejtéses öntés lépéseit! Milyen munkadarabok készítésénél célszerű ezt a fajta öntésmódot alkalmazni? Mi a viasznyomtató?

B/12.) Mi az osszaszépia? Magyarázza el (akár rajzban) az ezzel kapcsolatos ötvös eljárást!

B/13.) Rajzolja le egy reszelő és egy fűrész fogkialakítását, jelölve a különböző szögeket! Mit jelentenek a következő forgácsoláshoz kapcsolódó kifejezések és melyik témakörhöz kapcsolónak: tükörrész, sauber, kétszer vágott, spitz, külső pofa, riffel

B/14.) Mire kell figyelni esztergálásnál? Késbeállítás törvényszerűségei, funkciókhoz késfajták (lehet rajzolni!), munkavédelmi szabályok. Rajzolja le a késbeállítás magasság-törvényszerűségeit.

B/15.) Rajzoljon le egy általános műhelykalapácsot és egy cizellőrkalapácsot! Jelölje a kalapácsok részeit, nevezze meg az azonosságokat és az eltéréseket.

B/16.) Magyarázza el a felhúzás lehetséges lépéseit és menetét, sorolja fel a szerszámait! Mi a ráncolófa? Milyen egyéb képlékeny fémalakításokat ismer?

………………………………………………………………………………………….


Kérdések összeállítása és elküldése MOME tanerőknek: 20120503, RB



Előzetes szempontok a tételek meghatározásakor
-          A.) és B.) kérdések: legyen jobban kifejtős, esetleg rajzolós, a második egy szakmai kifejezés/ek elmagyarázása és az ahhoz kapcsolódó témakörbe belekérdezés.
-          A tételek középiskolai (!) szakelmélet tételekből és elvárásokból szerkesztve (kivéve a drágakő és minimál hangsúllyal a zománc).
-          Kb. 15-20 tétel a terv (3-4 szerese a vizsgázók létszámának).
-          Elvárás részemről, hogy a középiskolai tananyagcsomag idevágó részei ismertek legyenek egy másodéves fémműves tárgytervező esetében.
-          A két tétel külön kerül kihúzásra, nem elvárás az azonos témakör, tételenként egyesítve kb. 5-10 perc szóbeli felelet elvárt személyenként.
-          A szigorlatra felkészüléshez szükséges információk netes elhelyezéssel valamint a csoporttal előzetes szóbeli egyeztetéssel, plusz órával megoldható.
RB, 2012. április 25
--------------------------------------------------------------------------------------