MOME BA2 Színesfém
Technológia SZIGORLAT – MMXII
kérdések
A.) tételek
A/1.) Ötvös szakma szakterületei és
részszakmái. Mutasson be egyet alaposabban. Helyezze el a saját tanulmányait a
skálán (pl. Oppi mandala kiegészítve az általános beosztással). Fejtse ki, hogy
mi a különbség arany- és ezüstműves munkakörök/tárgyféleségek között.
A/2.) Mi az előrajzolás és milyen fajtáit ismeri?
Mi határozza meg alkalmazásukat? Mit alkalmazna egy egyedi tárgy elkészítésekor
és egy sorozatgyártás alkalmával? Van-e olyan tárgykészítési mód, amikor másként
értelmezhető (említsen példákat) a klasszikus „előrajzolás”?
A/3.)
Csavarkötések fajtái. Milyen fajtájú csavarkötések
lehetnek? Mit jelent a több bekezdésű menet, milyen menetrendszerek és
menetszelvény-típusok vannak?
A/4.) Sorolja fel
csoportosítva a csavar témakörhöz kapcsolódó eszközöket és
szerszámokat, a kötés készítésére és használatára vonatkozóan! Mi a
különbség a menetmetszés és a menetfúrás eszközei között? Rajzoljon le egy
menetfúró szerszámot és mutassa be részeit!
A/5.) Milyen oldhatatlan kötésformákat ismer? Mi a különbség a kemény- ill. lágyforrasztás
között? Mutassa be két forrasztás-fajta
anyagait, feltárva a különbségeket és hasonlóságokat. Mi a forrasztóvíz?
A/6.) Sorolja fel
az oldhatatlan kötésformák fajtáit! Mutassa be szóban alaposabban a szegecskötést és rajzolja le a
szegecskötés elvét valamint a különböző fajtájú szegecseket. Mondjon példákat,
hogy az ötvösségben ill. másutt milyen megoldások találhatóak, ahol
szegecselést alkalmaznak.
A/7.) Aranyos
tétel. Beszéljen az aranyról, tulajdonságairól. Milyen aranyötvözetek vannak?
Mi az amalgám, az uncia, a szinítés, és a királyvíz?
A/8.) Ezüstös
tétel. Ezüst fizikai tulajdonságai. Mi az a lat? Milyen ezüstötvözetek vannak a
magyar fémjelzés előírásai alapján, és melyik ebből a leggyakoribb, és mi
látható ezen a fémjelen? Mi az eutektikum?
A/9.) Mi a zománc? Milyen fő csoportosítások
vannak? Mit jelentenek a következő kifejezések egy mondatban kifejtve:
transzlucid, recipiens, a’jour, émail sur ronde bosse, ellenzománc, nielló, opak.
A/10.) Olvasztás és Öntés. Mire
használjuk az öntés különböző típusait? Melyek az olvasztáshoz és öntéshez
szükséges anyagok-eszközök-szerszámok, mi az alapelv? Magyarázza el a következő,
öntéshez kapcsolódó kifejezéseket: öntőkeret, zsugorodás, küvetta, kokilla,
mesterdarab.
A/11.) Forgácsolás fajtáinak felsorolása.
Egyet válasszon ki és mutassa be alaposabban!
A/12.) Furatkialakítás fúrógép és eszterga
segítségével. Mi a különbség, melyik mire jó és hol használható? Milyen
lépéseket alkalmazna egy 17,7-es furat kialakításával kapcsolatban?
A/13.) Milyen hűtő-kenőanyagokat ismer és ezek hol
használatosak? Milyen hűtő anyagot alkalmazna köszörülésnél, fúrásnál, kézi és
gépi fűrészelésnél, reszelésnél, vésésnél, marásnál, csiszolásnál?
A/14.) Darabolás fajtáinak felsorolása, és az
egyikről részletesebb bemutatás. Mi vágás esetében az un. „kármentő”?
A/15.) Sorolja
fel a kalapálás műveleteit! Egyet
válasszon ki, és arról beszéljen részletesebben. Mi az a cargni (vagy kárgni)?
A/16.) Meghatározott
középkori ötvöstárgyak egyikének
esetében mutassa be a tárgy feltételezett készítési lépéseit, alkalmazott
technikákat. Választható példák: Szent László Herma, Mátyás Kálvária, Nagyszentmiklósi
kincs egyik kancsója, valami kehely, etc.
………………………………………………………………………………………….
B.) tételek
B/1.) Mi a brett, a fell, a fejnágli? Mutassa be
rajzban illetve szóban. Milyen brett formákat ismer?
B/2.) Rajzoljon
le vázlatosan egy sublert a lényeg
kiemelésével, és magyarázza el a leolvasását. Mi a nóniusz, mit jelent, hogy
„tizedes” vagy „két-százados”? Milyen eszközzel mérhetünk 0,01 mm-t?
B/3.) Beszéljen a
karát elnevezés kétfajta
alkalmazásáról. Váltsa át mindkét viszonyításban, hogy a 14 karát mit is
jelent.
B/4.) Mondja el
egy M8-as menetes furat készítésének
lépéseit teljesen az elejétől. Mi az a magfurat? Rajzolja le a menetes átmenő furatot
a műszaki rajz szabályainak megfelelően egy 10 mm vastagságú lemezben, jelölve
az M8-at, két nézetben (felülnézet és
oldalnézet/metszet).
B/5.) Mondja el
lépésenként egy karikagyűrű készítését, kitérve keményforrasztás egyes lépéseinek alaposabb bemutatására.
B/6.) Hogyan
készül a szegecs? Mondja el a
szegecselés lépéseit a szegecs helyének előrajzolásától elkezdve.
B/7.) Mit jelentenek
a következő kifejezések: négykilences,
sterling, elektron, „date letter”
B/8.) Milyen
nemesfémeket ismer? Térjen ki az un. platinafémek
csoportosítására és felsorolására. Mi a fémjel?
B/9.) Fejszámolás!
- 1000 g 18 Karátos vörösarany-ötvözetben mennyi színfém
található, és milyen egyéb ötvöző anyag van benne?
- 500 g 8 lat-os ezüstötvözetben mennyi és milyen ötvöző
anyag található?
B/10.) Ismertesse
a homokformázó öntés egyes lépéseit! Hasonlítsa össze a viaszveszejtéses öntéssel,
felsorolva az előnyöket és a hátrányokat.
B/11.) Ismertesse
a viaszveszejtéses öntés lépéseit! Milyen munkadarabok
készítésénél célszerű ezt a fajta öntésmódot alkalmazni? Mi a viasznyomtató?
B/12.) Mi az osszaszépia? Magyarázza el (akár
rajzban) az ezzel kapcsolatos ötvös eljárást!
B/13.) Rajzolja
le egy reszelő és egy fűrész fogkialakítását, jelölve a különböző szögeket! Mit
jelentenek a következő forgácsoláshoz kapcsolódó kifejezések és melyik
témakörhöz kapcsolónak: tükörrész,
sauber, kétszer vágott, spitz, külső pofa, riffel
B/14.) Mire kell figyelni esztergálásnál? Késbeállítás
törvényszerűségei, funkciókhoz késfajták (lehet rajzolni!), munkavédelmi
szabályok. Rajzolja le a késbeállítás magasság-törvényszerűségeit.
B/15.) Rajzoljon
le egy általános műhelykalapácsot és egy cizellőrkalapácsot! Jelölje a kalapácsok részeit, nevezze meg az
azonosságokat és az eltéréseket.
B/16.) Magyarázza
el a felhúzás lehetséges lépéseit és
menetét, sorolja fel a szerszámait! Mi a ráncolófa?
Milyen egyéb képlékeny fémalakításokat ismer?
………………………………………………………………………………………….
Kérdések összeállítása és elküldése MOME tanerőknek:
20120503, RB
Előzetes szempontok a tételek meghatározásakor
- A.) és B.) kérdések: legyen jobban kifejtős, esetleg rajzolós, a második egy szakmai kifejezés/ek elmagyarázása és az ahhoz kapcsolódó témakörbe belekérdezés.
- A tételek középiskolai (!) szakelmélet tételekből és elvárásokból szerkesztve (kivéve a drágakő és minimál hangsúllyal a zománc).
- Kb. 15-20 tétel a terv (3-4 szerese a vizsgázók létszámának).
- Elvárás részemről, hogy a középiskolai tananyagcsomag idevágó részei ismertek legyenek egy másodéves fémműves tárgytervező esetében.
- A két tétel külön kerül kihúzásra, nem elvárás az azonos témakör, tételenként egyesítve kb. 5-10 perc szóbeli felelet elvárt személyenként.
- A szigorlatra felkészüléshez szükséges információk netes elhelyezéssel valamint a csoporttal előzetes szóbeli egyeztetéssel, plusz órával megoldható.
RB, 2012. április 25
--------------------------------------------------------------------------------------