A/9.) Mi a zománc? Milyen fő csoportosítások
vannak? Mit jelentenek a következő kifejezések egy mondatban kifejtve:
transzlucid, recipiens, a’jour, émail sur ronde bosse, ellenzománc, nielló, opak.
------------------------------------------------------------------------------------------------
2/1. limousin
--------------------------------------------------------------------------------------------
Kiemelt szavak jelentése:
--------------------------------------------------------------------------------------------
transzlucid: jelentése átlátszó, zománc témakörben használatos zománcanyag megnevezésére (u.a. transzparens) - ellentéte az opak
--------------------------------------------------------------------------------------------
recipiens: az alap, amelyre felrajzolják és/vagy felhelyezik a rekeszeket és a zománcot
--------------------------------------------------------------------------------------------
a’jour: A rekeszzománc azon változata, amikor a zománcnak nincs alapja, recipiense. Kétféle kivitelezési módja ismeretes. Az egyik szerint a fémbe bevésik a mintát, úgy, hogy csak nagyon vékony fémréteg maradjon alapnak. Égetés után ezt savval vagy csiszolással leoldják. A másik eljárás szerint fémből kifűrészelik az „ablakokat”, ezzel megkapva a rekeszek határait, és csillámlemezre helyezve töltik fel zománccal ill. égetik ki azt. Art nouveau tárgyai között találni erre sok példát.
--------------------------------------------------------------------------------------------
émail sur ronde bosse: domborművű zománc - Az ötvöszománcok azon fajtája, amikor nem sík felületet, hanem lemezből trébelt vagy öntött szobrokat, domborműveket egész felületükön zománcoznak. Igen drága, manapság ritkán alkalmazott eljárás, melynek technikai kivitelezése komoly technikai szintet, de főleg gyakorlatot igényel. Voltak olyan művészettörténeti időszakok, mikor kis ékszerek, figurális ábrázolások kedvelt kiviteli technikája volt. Ide tartozik a Mátyás Kálvária [Esztergomi Főszékesegyház kincstára] gótikus felső része, vagy megemlítendő Fabergé féle zománcmunkák a XIX. század végéről.
--------------------------------------------------------------------------------------------
ellenzománc: zománcozásnál a lemez tárgy hátulján elhelyezett, deformitást megakadályozó technológiai zománcréteg
--------------------------------------------------------------------------------------------
nielló: nem zománc, nem üveg alapú, hanem fém. Egy keverék anyag ezüstből, rézből, ólomból, kén és bóraxból, amelyet beégetnek a vésett díszítésbe ezüsttárgyaknál.
--------------------------------------------------------------------------------------------
opak: zománc fajta, amely nem átlátszó, ellentéte a transzlucid, amely jelentése átlátszó, zománc témakörben használatos (u.a. transzparens)
--------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
A teljesség kedvéért, aki jobban szeretne elmerülni a zománcozás témakörben, itt megtalálható az egész zománc tétel. A szigorlaton elegendő bőven az első rész ismerete:
*********************************************************************
RB20120508
------------------------------------------------------------------------------------------------
2/1. limousin
--------------------------------------------------------------------------------------------
Kiemelt szavak jelentése:
--------------------------------------------------------------------------------------------
transzlucid: jelentése átlátszó, zománc témakörben használatos zománcanyag megnevezésére (u.a. transzparens) - ellentéte az opak
--------------------------------------------------------------------------------------------
recipiens: az alap, amelyre felrajzolják és/vagy felhelyezik a rekeszeket és a zománcot
--------------------------------------------------------------------------------------------
a’jour: A rekeszzománc azon változata, amikor a zománcnak nincs alapja, recipiense. Kétféle kivitelezési módja ismeretes. Az egyik szerint a fémbe bevésik a mintát, úgy, hogy csak nagyon vékony fémréteg maradjon alapnak. Égetés után ezt savval vagy csiszolással leoldják. A másik eljárás szerint fémből kifűrészelik az „ablakokat”, ezzel megkapva a rekeszek határait, és csillámlemezre helyezve töltik fel zománccal ill. égetik ki azt. Art nouveau tárgyai között találni erre sok példát.
--------------------------------------------------------------------------------------------
émail sur ronde bosse: domborművű zománc - Az ötvöszománcok azon fajtája, amikor nem sík felületet, hanem lemezből trébelt vagy öntött szobrokat, domborműveket egész felületükön zománcoznak. Igen drága, manapság ritkán alkalmazott eljárás, melynek technikai kivitelezése komoly technikai szintet, de főleg gyakorlatot igényel. Voltak olyan művészettörténeti időszakok, mikor kis ékszerek, figurális ábrázolások kedvelt kiviteli technikája volt. Ide tartozik a Mátyás Kálvária [Esztergomi Főszékesegyház kincstára] gótikus felső része, vagy megemlítendő Fabergé féle zománcmunkák a XIX. század végéről.
--------------------------------------------------------------------------------------------
ellenzománc: zománcozásnál a lemez tárgy hátulján elhelyezett, deformitást megakadályozó technológiai zománcréteg
--------------------------------------------------------------------------------------------
nielló: nem zománc, nem üveg alapú, hanem fém. Egy keverék anyag ezüstből, rézből, ólomból, kén és bóraxból, amelyet beégetnek a vésett díszítésbe ezüsttárgyaknál.
--------------------------------------------------------------------------------------------
opak: zománc fajta, amely nem átlátszó, ellentéte a transzlucid, amely jelentése átlátszó, zománc témakörben használatos (u.a. transzparens)
--------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
A teljesség kedvéért, aki jobban szeretne elmerülni a zománcozás témakörben, itt megtalálható az egész zománc tétel. A szigorlaton elegendő bőven az első rész ismerete:
ZOMÁNCOZÁS
A TŰZZOMÁNC ANYAGAI, SEGÉDANYAGAI ÉS
TECHNIKÁJA
A rekeszzománc legalkalmasabb
anyaga az arany. Innen, és az első jelentős készítési helyről valamint stílus
meghatározó szerepéből jött a (1/1./ a.,) bizánci vagy aranyzománc
név. Pl. Pala D’Oro; [Velence, Szent Márk székesegyház]
1/1./
b., sodronyzománc
Az előző technika azon változata,
amikor a lemezeket csavart ezüsthuzalok alkotják. A sodrony az
ábra körvonala. Az ezek által határolt magasabb zománcréteg kiemelkedik az
alapból, így plasztikus hatást kelt. Legjobban a XV. századi magyar munkákon
tanulmányozható.
A rekeszzománc azon változata,
amikor a zománcnak nincs alapja, recipiense. Kétféle kivitelezési módja
ismeretes. Az egyik szerint a fémbe bevésik a mintát, úgy, hogy csak nagyon
vékony fémréteg maradjon alapnak. Égetés után ezt savval vagy csiszolással
leoldják. A másik eljárás szerint fémből kifűrészelik az „ablakokat”, ezzel
megkapva a rekeszek határait, és csillámlemezre helyezve töltik fel zománccal
ill. égetik ki azt. Art nouveau tárgyai között találni erre sok példát.
1/2. Beágyazott zománc
[vájt zománc – email champlevé]
Vastag fémlemezből a rajta
ábrázolni kívánt motívum körvonalán belül eső részt véséssel vagy maratással
eltávolítják. Az így keletkezett ágyakat töltik ki zománccal. Két változata van
kivitelezés szempontjából. Az egyiknél a rajz vékony körvonala marad meg fémből
és a közbülső részeket zománc fedi. A másik megoldásnál a figurák körvonala
kerül kivésésre, aztán azt zománcozzák.
A 1/2./
a., Rajna-vidéki beágyazott zománcnál a figurális
ábrázolásokon a testrészek zománcozatlanok. Színük az eredeti fém színe. A
figurák laposak, nem domborodnak ki a felületből.
A Limoges-ban készítettek zománcoknál a figurák egyes
részei, főleg a feje és kezeik domborúan is ki lehetnek kiképezve.
1/2./
b., áttetsző vagy lapos relief zománc
A beágyazott zománc azon fajtája,
amikor a zománc ágy alja domborúan van kiképezve. Ezeket átlátszó zománcokkal
fedik, és ahol vastagabb a zománc, ott sötétebb. A zománccal így árnyékhatás
érhető el.
1/2./
c., email d’epargne
Volt P.M.SZKI 1998-as érettségi tétel. Legépelve
ill. jelentősen kiegészítve 2007. január 8.-án, hétfőn, Sümegen.
Javítás és dokumentum
lezárás: 2007. február 15.
Felhasznált, és/vagy ajánlott irodalom:
[Elképzelhető, hogy van más
forrás is, nekem ezek vannak házi könyvtáramban. Bővítésért szívesen veszem a
további információkat. RB]
-
Pallai Sándor – Varga László: Ötvös szakmai ismeretek II.
[Műszaki Könyvkiadó, Bp., 1973][Zománcozás -185.o. – 190.o]
-
Pallai
Sándor: Ötvösség, nemesfémipar, divatékszer készítés [Műszaki
Könyvkiadó, Bp., 1983.] ISBN 963 10 4975 2 [Zománcozás; 253-258.o]
-
Pallai
Sándor: Ötvösművészet [Műszaki Könyvkiadó, Bp., 1970.][ETI:
671/673;739][Zománcozás: 153-157.o]
-
Erhard
Brepohl: Iparművészeti zománctechnika [Műszaki Könyvkiadó, Bp.,
1984.][ISBN 963 10 5810 7]
-
Ötvös
Nagy Ferenc: Zománcmívesség [Scolar Kiadó, Bp., 1997.][ISBN 963 85795 1
x]
-
Komlós
Andrásné: Tűzzománc [Móra Ferenc Ifjusági Könyvkiadó, Bp., 1980][ISBN
963 11 1727 8](kedves:)
-
Iparművészeti Múzeum: Európai Zománcművesség [Iparművészeti
Múzeum, Budapest, 1991][ISBN 963 7098 18 6]
-
Voit
Pál: Régiségek könyve [Gondolat Kiadó, Bp., 1983.][ISBN 963 281 274
3][Zománcművészet: 216-228.o]
-
Ráth
György: Az Iparművészet Könyve, III. kötet [Athaneum, Bp., 1912. –
Hasonmás kiadás: Babits Kiadó, Szekszárd, 2002.][ISBN: 963 9272 59 0 3.kötet][A
zománcz; Írta: Mihalik József; 253.o – 327.o]
-
Gánóczy
Sándor: Technológia ötvösök számára [MIF, Tankönyvkiadó, Bp.
1978][Niello – XIX. fejezet; Zománcozás: XXI. – XXVII. Fejezet]
-
Theophilus
Presbiter: A különféle művességekről / Schedula Diversarum Artium
[Műszaki Könyvkiadó, Bp., 1986][ISBN 963 10 6550 2][Niello: XXXVIII. Fejezet,
XXIX. Fejezet, XXXII. Fejezet; Zománc: LIII. És a LIV. Fejezet]
-
Stomfai
Krisztina közlése: Niello [2006. december]
-
Kovács Éva – Lovag Zsuzsa: A magyar koronázási jelvények
[Corvina Kiadó, 1980.][ISBN 963 13 0758 1]
-
Kovács Éva: A Mátyás kálvária [Helikon kiadó & Corvina
Kiadó, 1983.][ISBN 963 207 602 8]
-
Héjjné Détári Angéla: Régi Magyar Ékszerek [Corvina Kiadó, Bp.
1976.][ISBN 963 13 2411 2]
-
Oppi Untracht: Jewelry Concepts and Technology [Robert Hale,
London, 1982.][ISBN 0-7091-9616-4][Niello– from 382 to 387]
-
Oppi Untracht: Enamelling on Metal [Chilton Book Company,
Philadelphia, 1957][ISBN 0-8019-0166-9]
-
Oppi Untracht: Metal Techniques for Craftsmen [Doubley &
Company, Inc. Garden City, New York, 1975][ISBN 0-385-03027-4][Niello: from 186
to 191]
-
Sylvia Wicks: Jewellery making manual [Little, Brown book;
London, 2003.][ISBN 0-316-90484-8][Enamelling – from 108 to 119]
-
Charles J. Martin: How to make modern jewelry [The Museum of
Modern Art, New York, 1960][Page 60-68]
*********************************************************************
RB20120508